W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

kancelaria adwokacka toruń kancelaria toruń kancelaria
Sprawy rozwodowe, karne, finansowe – kiedy jest potrzebna pomoc adwokata?
Kwiecień 4, 2017
Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Sposoby na płaski brzuch – odchudzanie, ćwiczenia i lipomasaż
Kwiecień 7, 2017

W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi sprawami należałoby zgłosić się do biura notariusza?

W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje bardzo istotną rolę, ponieważ jest nie tylko – jak to się często powiada – osobą wzbudzającą ufność, ale też kimś, kto znakomicie orientuje się w zawiłościach prawa. Rejent jest zatem funkcjonariuszem publicznym – podobnie jak stróż prawa – i jego celem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze idzie się z konkretną sprawą oraz powinniśmy wziąć ze sobą wszelkie niezbędne dokumenty. Te, jakie będą przez niego skonstruowane są stosowane jako dokumenty oficjalne i posiadają tzw. moc prawną. Słowem, to co było w nich postanowione zyskuje ważność. Nie jest więc dziwne, że do notariusza obligatoryjnie trzeba zabrać, np. umowy bankowe, umowę o rozdzielności majątkowej lub umowę odsprzedaży domu.

Najistotniejszym zobowiązaniem notariusza jest działanie jednomyślnie z nakazami prawa, zgodnie z nabytą widzą oraz kompetencjami. Nie może stąd dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy notariusz z premedytacją krzywdzi swych Klientów wdrażając liczne błędy oraz manipulacje. Każdego notariusza dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, jaki szczegółowo wskazuje na to, w jaki sposób notariusze koniecznie muszą postępować.

Deklaracje, które sporządzamy osobiście, np. umowę najmu działki, potwierdzenie o pełnomocnictwie bądź potwierdzenia o przesłaniu darowizny, nie są objęte przymusowym potwierdzaniem przez rejenta. Zwykle występuje w odpowiednich miejscach pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, ażeby podnieść doniosłość oraz uczciwość konkretnego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego obowiązku, nie trzeba denerwować się o kolejne potwierdzenia.

Polskie prawo przewiduje jednakże takie okoliczności, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieunikniony. Można do nich zaliczyć akty, które bez jego pieczęci są uważane za nieważne.

W dalszej części artykułu umieszczone są wybrane spośród takich dokumentów:

Deklaracje nabycia oraz odsprzedaży wszelkich nieruchomości – apartamentów, domków jednorodzinnych, działek pod budowę, obszarów rolniczych, działek wypoczynkowych itp.

Wręczenie darowizny, jeżeli zapomogą jest nieruchomość

Oświadczenie woli, czyli testament

Umowa rozdzielczości majątkowej, mianowicie tzw. intercyza

Podział spadku, jeżeli mieści się w nim jakaś nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wypunktowane u góry dokumenty powinny mieć kategorycznie pieczątki oraz autograf notariusza. Pozostałe krótko mówiąc nie muszą posiadać wyglądu aktu notarialnego, możemy opracowywać je w dowolny sposób. Dobrze jest wspomnieć, że tylko umowy zawiązane przed rejentem faktycznie są zgodne z przepisami.

W przypadku kiedy mamy na względzie spółki handlowe, wówczas obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście rejenta, przykładowo statuty, papiery dotyczące kapitału firmowego, deklaracje dotyczące przejęcia poprzez współzałożyciela dokładnej części wkładów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz uzupełnienie jej pieczęcią i podpisem notariusza podlega odpowiednim opłatom. Są one całkiem duże, ale zależne są szczególnie od wartości obiektu umowy. Jeżeli ktokolwiek chce odsprzedać własność wartą co najmniej kilka milionów złotych, to musi liczyć się z dużymi kwotami. Ostateczna taksa jest określona przez Ministra Sprawiedliwości, ale faktycznie jest ona okazała. Notariusze wcale nie są przymuszeni do używania największych kwot, zaś co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zredukowanie. Do kancelarii notarialnej wędrujemy przeważnie w niesamowicie istotnych okolicznościach, a więc takich które wymuszają uwierzytelnienia poprzez osobę trzecią lub pragniemy przechować dużą sumę pieniędzy.

Czy są dodatkowo inne koszty oprócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, iż osoba mająca posadę notariusza musi koniecznie otrzymać za swoje działania honorarium, powinniśmy spłacić podatek, przykładowo koszty związane z księgą wieczystą i uregulować opłaty sądowe. Należności takie są dostarczane przez notariusza właściwemu urzędowi skarbowemu bądź sądowi. Na każdym dokumencie trzeba precyzyjnie zweryfikować, co należy sfinansować. Bardzo często Klienci telefonują do Kancelarii w Toruniu i chcą szybciutko uzyskać informacje dotyczące tego, ile konkretnie wynoszą poszczególne opłaty. Wyłącznie w przypadku taksy notarialnej jest możliwość negocjacji sumy, ponieważ na różne inne opłaty rejent po prostu wcale nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Przede wszystkim – rejenci nie mogą podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w spełnianiu zadań osoby zaufania publicznego. Notariusz absolutnie nie może więc zajmować się handlem, pośrednictwem (m in. w nabywaniu działek) albo doradztwem w biznesie.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie może podejmować zatrudnienia bez akceptacji izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód nauczyciela akademickiego, nauczyciela bądź będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod identyczną nazwą czasem może wykonywać swoje obowiązki wielu rejentów (przykładowo w postaci spółki cywilnej) ale z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli planujesz wiedzieć więcej, wejdź w link obok – Notariusz Toruń

Komentarze są wyłączone.