Kancelaria notarialna – co w niej załatwimy?

Serwis klimatyzacji i wentylacji
Serwis klimatyzacji i wentylacji – który wybrać?
Styczeń 21, 2018
Pianka PUR - drewno
Pianka PUR – uniwersalne zastosowanie
Styczeń 29, 2018
Kancelaria notarialna pieczątka notariusza

Kancelaria notarialna pieczątka notariusza

W naszym kraju bycie notariuszem należy do bardzo prestiżowych zawodów, ponieważ bynajmniej nie mamy do czynienia jedynie z – jak to się zazwyczaj powiada – jednostką, jakiej mogą zaufać członkowie naszego społeczeństwa, ale równolegle kimś, kto bardzo dobrze orientuje się w skomplikowanych paragrafach. Pracownik kancelarii notarialnej powinien czuwać nad interesami swoich Zleceniodawców i dbać o wcześniej przytoczonych w każdej powierzonej mu kwestii. Kluczowe zagadnienie – jakie zagadnienia będą wymagały pójścia do notariusza i czy uszczupli to poważnie nasz budżet? Zapraszamy na krótką analizę.

Notariusz w Polsce – historia

Rozpocznijmy od małego szkicu historycznego. Jak wynika z legendy – notariat u nas miał pojawić się w dwunastym wieku, czego mają dowodzić nadania królewskie z epoki Bolesława Krzywoustego. Mamy za to pewność co do wydarzenia, kiedy to papież Marcin IV upublicznił decyzję upoważniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do mianowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy autentyczny polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został wykonany przez notariusza Budzisława, pracującego w kancelarii arcybiskupiej. Kolejne dokumenty pojawiały się bez ustanku po 1309 r. Notariat w naszym kraju rozwijał się przede wszystkim w XIV wieku, kiedy to nasz kraj prowadził z Zakonem Krzyżackim negocjacje obligujące do przygotowania niepodważalnych dokumentów oraz innych świadectw notarialnych. W tym też czasie zaczęły funkcjonować statuty synodalne, określające zasady działalności notariuszy.

Przez lata notariat znacząco się rozwinął, a bardzo ważną funkcję miał także gdy byliśmy pod zaborami, tj. na przestrzeni niemal 124 lat, gdy nie istniało państwo polskie – notariusz był osobą zaufania publicznego, poprzez kojarzenie go z polską tradycją ziemiańską oraz kulturą kupiectwa.

Odkąd Polska wróciła na mapy świata, minęło piętnaście lat nim wyklarowało się Polskie prawo o notariacie. Weszło w życie zaledwie rok później, ale II wojna światowa oraz czasy próby odbudowy po wojnie dostatecznie przeszkadzały w jego dobrym rozwoju. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, pracownicy notarialni byli urzędnikami państwowymi, ale nie mogli się czuć swobodnie, gdyż stale „pracodawca” dorzucał im kolejne obowiązki, jak np. uzupełnianie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko zmieniło się 14 lutego 1991 roku, gdy polski Sejm RP przyjął ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Ustawicznie nowelizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – odnosi się do pracowników kancelarii notarialnych, których obecnie nad Wisłą jest ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – na kogo postawić i co załatwimy?

Rzetelny notariusz idzie ramię w ramię ze skodyfikowanym prawem, ale priorytetowo, przekłada ponad inne sprawy najwyższe dobro swoich Klientów.

Notariusz jest funkcjonariuszem publicznym, którego priorytetowym zadaniem jest zabezpieczanie interesów prawnych Klientów i właśnie dlatego w swojej swoich działań musi być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Zatrudniony w kancelarii notarialnej to przy okazji człowiek, któremu Klienci wyjawiają swoje sekrety oraz trudności , tak więc jedną z kluczowych cech, którą powinna zapewniać świetna kancelaria notarialna będzie pełna dyskrecja.

Może jest to oczywiste, ale opłaca się dowiedzieć, czy notariusz, któremu zamierzamy zlecić niebagatelne dla nas kwestie, ma systematycznie pomnażaną, fachową wiedzę. Zbadajmy też, czy kancelaria notarialna zapewnia nam zabezpieczenie każdej transakcji. Pożądanym byłoby, aby była ona wyposażona w depozyt notarialny, w którym bez stresu przechowamy istotne dokumenty, gotówkę i papiery wartościowe.

Odpowiemy teraz na jedno z kluczowych pytań. Jakie czynności notarialne winny być wykonywane w renomowanej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kancelaria notarialna a kwestia mieszkania

Czas na jedną z najczęściej poruszanych kwestii na forach branżowych – które dokumenty będą niezbędne i jak przebiegać będzie sprawa zakupu mieszkania z wykorzystaniem kancelarii notarialnej. Nie mamy tutaj specjalnie wyjścia, gdyż przeniesienie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie będzie miało racji bytu.

Stanowczo więcej różnorakich certyfikatów powinien do kancelarii notarialnej przysłać ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Gdy mówimy o kupującym, jest to dosyć krótka lista, gdzie znajdziemy pieniądze, dokument potwierdzający tożsamość, NIP i jeśli jest taka potrzeba poświadczenia z banku, określające wysokość kredytu, który został wzięty na to mieszkanie.

W przypadku sprzedającego – jest tego relatywnie dużo, a zatem najlepszym wyjściem będzie po prostu przepytanie notariusza. Od wyjaśnienia zawiłości związanych z dokumentami powinno się tutaj zacząć. Do najistotniejszych dokumentów należą: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz ma obowiązek sporządzić akty i dokumenty w taki sposób, żeby były one czytelne i łatwe do zrozumienia dla analizowanych stron. Dopilnowanie, by wszystkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były właściwe to dla wszystkich powinno być jasne i klarowne.

Kancelaria notarialna, więcej informacji —> http://www.notariusze-torun.eu/

Komentarze są wyłączone.